Saturday, March 16, 2013

Khalwat tepi sungai

Malam indah
bawah bulan sabit
bawah bintang kelip-kelip
bawah langit hitam 
gelap
atas tembok simen
tepi sungai bau busuk
tepi semak
lalang separat buku lali
kiri ada kapel
lelaki pendek parat bahu
perempuan bebasrambut parat bahu
kanan ada kapel
lelaki berjanggut sejemput
perempuan bertudung sweater belang-belang
aku tak berkapel
berkumpulan
ramai lebih meriah,kan?
jadi kami borak
tentang hidup
tentang pengalaman
tentang masa depan
seminit
10 minit
15 minit
minit-minit seterusnya pergi
datang tiga orang gadis bertudung labuh
berbaju muslimah
-cantik-
kami nampak mereka intai-intai
intai-intai apa ada area tepi sungai
mereka diskusi
ambil masa
duduk join belah kiri aku dan kami
berborak antara mereka
tak lama mereka pergi
tak sampai berapa minit
aku pandang kiri
wakil dari geng tudung labuh
duduk dan salam perempuan bebas rambut
bagi jajan
cakap
dan mereka pergi
bubar
aku pandang kanan

wakil dari geng tudung labuh
duduk dan salam perempuan bersweater belang-belang
bagi jajan
cakap
dan mereka pergi
bubar
khalwat tepi sungai dibanteras
untuk hari ini
esok
aku pasti 
akan ada lagi
khalwat tepi sungai
tengokla

#tak senang nak buang kurap atas kulit..sapu ubat hari-hari..jaga makan..mandi..berhari-hari baru hilang..khalwat dalam kalangan pelajar macam kurap atas kulit la..

No comments:

Post a Comment