Friday, November 2, 2012

Tentang malam

para ulama' leka bertasbih, sujud kepada-Nya
itu malam

pasangan cinta berkhalwat dengan cinta mereka
itu malam

para pelacur dilorong gelap
menagih duit halal-bagi mereka
itu malam

penuntut menghabisin seluruh tenaga
itu malam

para kecundang cinta dan sayang
ratap, tangis
itu malam

malam
ya itu malam yang bikin aku segar dengan ide-ide
yang bikin aku terinspirasi

yang bikin aku syiok menekan tembok-tembok huruf bogel ini
lalu aku terus hanyut

hanyut dalam mengimbas kembali
layar kenangan

kenangan apa yang pernah kita ukir dulu
tentang apa dan mungkin ianya sementara

aku memandang malam bagai satu
peluang
peluang untuk aku terus hidup
dalam ranjang kenangan, memori

Aku takkan paksa malam untuk 
terus temani aku
kerna aku pasti
embun akan muncul
iringi subuh
lalu malam akan hilang

oh malam, temani aku ya
esok masih ada untuk kita terus di sini
apa pula giliran cerita kenangan kita nanti

tapi, imanku yang secangkir ini, mungkin juga secamca besarnya
menyoal, apa benar aku masih punya kesempatan
kesempatan untuk ketemu lagi sama si malam

*mudahnya aku mengatur ayatku, jujurku pada kata,pada hati,pada jiwa..malam..dengan cakerawala yang berputar mengikut arahannya DIA..malam..dan akan terus ada cerita tentang malam




No comments:

Post a Comment