Friday, February 1, 2013

Ini kisah tentang telur

Baca dengan minda yang waras, tidak kuning atau biru, emosi stabil dan terbuka. Saya beri amaran ini cerita tentang saya. Orang yang berasa pengalaman di alam nyata. Bukan tentang orang lain, ini tentang saya
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aku punya sebiji telur
telur ini telur yang masih mentah
Yang masih rapuh
Yang akan pecah bila dihentak ke bawah
Yang perlu dijaga dengan rapi, penuh hati-hati
Aku sepatutnya menjaga telur ini sendiri
perlu melindungi telur ini
Telur ini sudah lama dalam simpananku
aku tahu jika salah lakuku
ia akan pecah, membawa bau
malangnya, aku tidak cukup bijak
membuat keputusan
aku memberi telur ini kepada orang yang paling aku percaya
Yang aku percaya dia akan menjaga telur ini sebaiknya
Suatu hari
tanpa dibisik dengan suara dari siapa-siapa
angin membawa berita
telurku pecah..!!
manusia yang paling aku percaya itu
telah gagal menjaga telurku dengan baik
telur itu telah hancur
baunya bikin semua lagi menerpa
baunya bikin manusia lainnya memesong mata
dan akhirnya
manusia yang paling aku percaya berkata
"aku tak tahu apa-apa"
dan hari ini
mungkin menjadi hari paling celaka
bila aku sendiri, sepi
sedang menanggung bau paling busuk
paling jijik
kerana kesilapan aku memberi telur itu kepada orang lain
aku sepatutnya tidak patut terlalu PERCAYA
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
telur itu umpama amanah. Bila aku ingin sepasang telinga, aku lihat dulu orangnya. Bila aku percaya aku sedia bercerita, maknanya aku rasa engkau manusia terpercaya. Malangnya, aku rasa aku dah silap..

No comments:

Post a Comment